تبلیغات
انجام پروژه های مهندسی برق - فشرده سازی تصویر و قطعه بندی
فشرده سازی تصویر و قطعه بندی
دوشنبه 1 آبان 1391 ساعت 05:31 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست رسول نیک بخت | ( نظرات )

فشرده سازی تصویر و قطعه بندی

فشرده سازی (Compression) پردازشی است که با حذف اطلاعات اضافی، داده ها را به علایم دیجیتالی کاهش می دهد. این پردازش بسته به پهنای باند مورد نیاز برای انتقال داده ها و میزان فضای ذخیره سازی، آن را کاهش می دهد. اطلاعات دیجیتالی را می توان در هر نوعی که باشد، فشرده کرد. کاهش پهنای باند مورد نیاز امکان انتقال داده های بیشتری را در یک زمان واحد می دهد. فشرده سازی را می توان به دو گروه تقسیم کرد. با فقدان (با زیان) و بدون فقدان (بدون زیان). در فشرده سازی بدون فقدان، تصویر ذخیره شده بدون از دست دادن کمتیرن داده ای، خود تصویر است، اما در فشرده سازی یا زیان، تصویر ذخیره شده خود تصویر اصلی نیست، بلکه شبیه آن است و اطلاعاتی را از دست داده است.

فشرده سازی بدون زیان

فشرده سازی بدون زیان با استقرار کامل و دوباره همه داده های اصلی که در تصویر اصلی وجود داشت، مشخص می شود. فشرده سازی یک سند، فشرده سازی بدون زیانی است که سند ذخیره شده باید درست همانند سند اولیه باشد، نه شبیه به آن. در دنیای بصری، فشرده سازی بدون زیان خود را در اختیار تصویرهایی که بخش زیادی از آنها یک رگ خاص دارد، مثل آسمان آبی، تصویرهای ساخته شده توسط کامپیوتر و محدوده هایی که تها با یک رنگ خاص پر شده اند و نکات قابل توجهی دربرندارند. مثل کارتون ها، گرافیک ها و انیمیشن سه بعدی هم از انواع فشرده سازی بدون زیان هستند.

یکی از انواع پر کاربرد و معمول در فشرده سازی بدون زیان ”کدگذاری مبتنی بر طول“ است که در گرافیک ها و تصویرهای ساخته شده با کامپیوتر استفاده می شود. این تصویرها بخش های وسیعی دارند که با رنگشان ثابت بوده و یا الگوهای یکسانی در آنها چندین بار تکرار شده است. در تصویرهای دیجیتالی، هر پیکسل از سه رنگ ترکیبی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده و هر یک از این پیکسل ها ارزش خاصی برای هرکدام از رنگ ها دارد. بنابراین سه بایت اطلاعات برای هر یک از رنگ ها وجود دارد که در کنار هم معرف یک پیکسل است.

کدگذاری مبتنی بر طول“ برخلاف ارزش های RGB برای هر پیکسل، خطوط اسکن را گروه بندی و طول بندی می کند. به گونه ای که برای پیکسل ها شناخته شده باشد. برای مثال، ممکن است بخشی از یک خط ویدیویی، ردیفی 25تایی از پیکسل های سیاه داشته باشد. این بخش طولی است که به صورت 0 و 0 و 0 و 25 کدگذاری شده است. این یعنی 25 پیکسل وجود دارند که هر کدام از یک چهارم R، یک چهارم G و یک چهارم B یا سیاه تشکیل شده اند. تصویر اصلی از 75 بابت تشکیل شده که (52 پیکسل سه بایتی) برای حفظ و نگهداری اطلاعات است. زمانی که از ”کدگذاری مبتنی بر طول“ برای فشرده سازی استفاده می کنید، می توانید اطلاعات موردنظر را در چهار بایت ذخیره کنید.

فشرده سازی با زیان

تصویرهای ویدیویی که با دوربین گرفته می شوند، به طور معمول برای تکنیک های فشرده سازی بدون زیان مناسب نیستند، چرا که به ندرت پیش می آید که طول آنها برای ارزشگذاری های پیکسل ها مناسب باشد و بتوان میزان کارآیی تصویر را با بهره گیری از این تکنیک ها بالا برد. فشرده سازی ویدیوهای متحرک به طور معمول زیرمجموعه ای از فشرده سازی با زیان است. به کمک این روش، تصویر ذخیره شده مانند تصویر اصلی خواهد بود. زمانی که تصویر با زیان دوبره تولید می شود و یا از حالت فشرده بیرون می آید. اطلاعاتی که در زمان فشرده سازی وجود داشت، به طور کامل حفظ نخواهد شد. فشرده سازی با زیان برای اینکه بتواند عدم وجود اطلاعات را مخفی کند، اطلاعات موجود در مکان هایی را که چشم انسان به آن کمتر حساس است با سبب انتقاد کمتری از تصویر می شود، حذف می کند.

چشم انسان به تغییرات درجات روشنایی و نور، بیش از تغییرات رنگ (چه ظاهری و چه از نظر غنی سازی) حساس است. در گسترده رنگ ها، چشم انسان بیشتر به محدوده های زرد، سبز و آبی حساس است. چشم انسان همچنین به اشیاء متحرک حساس تر از اشیاء ساکن است. برای مثال خرگوش زمانی که می خواهد شکار کند ساکن و بدون حرکت می ایستد. چرا که به طور غریزی می داند چشم حیوانات دیگر به آنچه که حرکت می کند، حساس ترند تا آنچه که بی تحرک است. بنابراین اگر ساکن و بی تحرک باشد، امکان دید آنها را کمتر می کند.

در فشرده سازی با زیان، اطلاعاتی حذف می شوند که چشم انسان به آنها حساس نباشد یا حرکت چندانی نداشته باشند. در نمونه کارآمد فشرده سازی با زیان JPEG و MPEG است که هر یک از آنها را در زیر توضیح می دهیم.

فشرده سازی JPEG

فشرده سازی JPEG توسط Joint Photographic Experts Group گسترش یافت که استاندارهایی برای فشرده سازی تصویرهای ساکن مانند عکس و گرافیک دارد. در فشرده سازی JPEG، داده های تصویر به دو بخش روشنایی و اطلاعات رنگدانه ای تقسیم می شوند.

JPEG از مزیت حساسیت بیشتر چشم انسان به تغییرات روشنایی نسبت به تغییرات رنگ استفاده کرده و نسبت به روشنایی موجود در تصویرها نمونه های بیشتری از اطلاعات کروم و رنگ را برمی گزیند. بدین ترتیب، اطلاعات رنگ بندی تا نصف کاهش می یابد. با کاهش کدگذاری اطلاعات زاید روشنایی موجود در تصویر، اطلاعات کلی نیز کاهش می یابند. سایر ارزش ها و اطلاعات باقی مانده ای که پایدار هستند درست همانند روش های فشرده سازی بدون زیان، کدگذاری می شوند.

فشرده سازی JPEGهای متحرک

Motion JPEG یا M-JPEG گرفته شده از JPEG است و در فشرده سازی تصویرهای متحرک کارآیی دارد. این روش نسبت به هر یک از تصویرها، به عنوان یک تصویر ساکن نگریسته و سپس روی آن کار می کند. از آنجایی که تفاوت های کیفیتی از یک فریم به فریم دیگر کمتر از پنج درصد است، در فریم های نزدیک به هم تنها تغییرات اساسی به وجود می آید. زمانی که به هرکدام از تصویرها به عنوان یک تصویر واحد و نه تصویر متحرک ادامه دار می نگریم، به یک روش موثر در فشرده سازی تصویرهای متحرک می رسیم.

فشرده سازی MPEG

فشرده سازی MPEG توسط Motion Picture Experts Group، گسترش یافت که استانداردهایی برای فشرده سازی تصویرهای متحرک دارد. تکنیک های MPEG موافتنامه هایی برای فشرده سازی، کدگذاری و کدبرداری اطلاعات ساخته است که در آنها تنها روش های کدگذاری مهم نیستند، بلکه قاعده ها و دستورالعمل ها طرز قرارگیری اطلاعات را نشان می دهند و می گویند که چه چیزهایی باید در داده ها وجود داشته باشند، اما در مورد روشی که اطلاعات توسط آن به دست می آید، هیچ توضیحی نمی دهند. این بدان معنا است که بدون ایجاد تغییرات دایمی در تجهیزات امروزی می توان پیشرفت هایی در زمینه تکنیک های کدگذاری داشت. در فشرده سازی MPEG,M-JPEG از بیشترین برتری ها در زمینه شباهت های بین فریمی برخوردار است و این به عنوان مهمترین و کلیدی ترین تکنیک فشرده سازی محسوب می شود.

● MPEG-1

هر خطی در هر زمینه ای از تصویرهای دیجیتالی که باشد، از 704 پیکسل تشکیل شده است. فشرده سازی MPEG-1، به ازاء هر یک فریم از ویدیو، یک زمینه در 352 پیکسل و به ازاء هر یک خط استفاده می کند. استفاده نیمی از وضوح به صورت افقی و خطوط اسکن یکی در میان به صورت عمودی تصویری یا وضوح تصویر یک چهارم را می آفریند. MPEG-1 یکی از ساده ترین روش های فشرده سازی تصویرهای متحرک است و در آن هیچ تجزیه و تحلیل دقیقی در مورد تصویرهای واحد یا چندتصویری که در کنار یکدیگر قرار می گیرند، وجود ندارد. روش فشرده سازی بر مبنای پردازشی ساده و ریاضی وار صورت می گیرد. بدین ترتیب یک پیکسل را به صورت یک دی میان روی خط های یکی در میان نمونه گذاری می کنیم.

انواع MPEG

فشرده سازی MPEG-0 می تواند با بهره گیری از انواع گوناگون الگوریتم های کامپیوتری یا فرمول های ریاضی تصویرها را فشرده کند. این الگوریتم های متنوع به عنوان ابزار شناخته می شوند و می توان از ترکیب آنها برای فشرده سازی تصاعدی بدون از دست دادن کیفیت استفاده کرد. به بیانی دیگر، فشرده سازی MPEG-0 می تواند با بهره گیری از حدود چهار درصد اطلاعات ویدیو اصلی، تصویری با کیفیت خوب تولید کند. همچنین MPEG-0 انعطاف پذیر بوده و می تواند از روش های گوناگون اطلاعاتی، اندازه های تصویرها و کیفیت فشرده سازی حمایت کند. هر یک از فشرده سازی های MPEG که موفق بوده اند، (برای نمونه 7 و 5 و 4 MPEG) توانایی های بسیاری برای تشخیص اطلاعاتی که باید فشرده شوند، دارند. آنها همچنین می توانند با توجه به تصویر موجود، امکان فشرده سازی بیشتری را به تصویر بدهند. از انواع گوناگون تکنیک ها و روش های فشرده سازی MPEG می توان در کارهای کاربردی خاص استفاده کرد.

پردازش MPEG

کار پردازش MPEG با بررسی سکانس هایی زا فریم های ویدیویی که به جریان ویدیویی معروف هستند، شروع می شود. اطلاعات زاید، کدگذاری و فشرده می شوند. سپس جریان ویدیویی فشرده شده در یک بیت کدگذاری شده و جاری می شود و بیت جاری ذخیره شده یا انتقال می یابد. سرعتی که اطلاعات پردازش می شوند. به سرعت بیت معروف است. زمانی که از داده ها استفاده می شود یا تصویر را به حالت اولیه و اصلی خود ذخیره می کنیم، داده ها کدبرداری شده و از حالت فشرده درمی آیند.

فشرده سازی MPEG از ترکیبی از دو برنامه گوناگون فشرده سازی، یعنی فاصله ای و موقتی استفاده می کند. فشرده سازی فاصله ای، داده های موجود در هر فریم ویدیویی را با حذف داده های زاید موجود در تصویر کم می کند. فشرده سازی موقت نیز تفاوت های موجود بین تصویرها را در زمان های گوناگون مقایسه کرده و در نهایت داده هایی را که معرف تغییرات هستند، ذخیره می کند. فشرده سازی فاصله ای برای ساخت تصویر میانی، از همان تکنیک های موچود در فشرده سازی JPEG استفاده می کند که فریم I نامیده می شود.

برخلاف فریم های موجود در فشرده سازی موقت، فریم های I تصویرهای ”مستقلی“ هستند که بدون نیاز به مراجعه به فریم ها قابل کدبرداری و نمایش هستند. فریم های I میان جریان ویدیویی پراکنده شده اند و کاربردشان به عنوان مرجع فشرده سازی موقت در میان فریم ها است. مرتب کردن آنها درست همانند حصارکشی (نرده کشی) است، چرا که فریم های I، معرف نقاط محدودی در حصار هستند، در حالی که فریم های موقتی حصارهای بیشتری را دربرمی گیرند.

فریم های فشرده سازی موقت که به فریم های B و P معروف هستند، شامل داده های حرکتی هستند که چگونگی تغییر نواحی فریم I بین فریم های میانی را بیان می کنند. فیرم های B و P نسبت به فریم های I اطلاعات کمتری دارند، چرا که تنها اطلاعاتی را درباره تغییراتی که بین فریم ها به وقوع پیوسته است، دربرمی گیرند و این از کارآمدترین بخش ها در کدگذاری MPEG است. نرخ فشرده سازی آن 25:1 است که سبب می شود در کیفیت عکس های فشرده نشده افت ایجاد نشود.

فریم های B,I و P در زیر بیشتر توضیح داده می شوند.

فریم های I

فریم I (فریم میانی Intra)، فریمی است که تصویر را به صورت کامل و با تمام جزییات دربردارد و می توان از آن به عنوان مرجع فریم های دیگر استفاده کرد. فریم I به پیکسل های هشت قطعه ای (گروهی) تقسیم می شود. این قطعات پیکسلی در گروه های شانزده تایی که به قطعات بزرگتر معروف هستند، قرار می گیرند و سپس با بهره گیری از تکنیک های فشرده سازی JPEG فشرده می شوند. فریم های I بیشتر در زمان هایی ساخته می شوند که به آنها نیاز باشد یا تغییرات اساسی در محتویات تصویر صورت گرفته باشد که به طور معمول در جریان های ویدیویی، این اتفاق دو بار در ثانیه رخ می دهد

سرعت منتقل شده و داده ها را دریافت کنند تا تصویر را باز تولید کنند. سرعت و نرخ داده ها با نرخ بیت ها بنا به میزان پیچیدگی و کیفیت تصویر متغیر است. اگر تصویر پیچیدگی کمی داشته باشد یا کیفیت آن بالا نباشد، می توان از یک نرخ ثابت داده ها و بیت استفاده کرد. اما اگر تصویر پیچیده تر باشد یا کیفیت بالایی برای تصویر مورد نیاز باشد از سرعت های متغیر بیتی استفاده می کنیم تا نرخ کاهش یافته داده ها را زمانی که به کیفیت تصویر می پردازد، جبران کنیم.

نرخ های مختلف Bit

اگرچه فایل ویدیویی با سرعت ثابت فریمی حرکت می کند، اما میزان داده های لازم برای کدگذاری هر فریم بنا به پیچیدگی صحنهظها متغیر است. زمانی که پیچیدگی موجود در تصویر متغیر است. سرعت متغیر بیت ها می تواند کیفیت تصویر را ثابت نگه دارد. هر بخش از تصویر، بررسی شده و سپس با سرعت دلخواه فشرده می شود. بخش هایی از تصویر که پیچیدگی کمتری دارند. با سرعت بیشتری فشرده می شوند. در حالی که پیچیدگی بخش های دیگر از میزان سرعت فشرده سازی می کاهد. انواع مختلف سرعت های بیتی، عملیات کدگذاری را سخت تر کرده و کار در زمان مقرر تمام نمی شود.

درست مانند روش IP، روش IBP نیز کارش را با فریم I شروع می کند. در مرحله بعدی آخرین فریم از GOP به عنوان نخستین فریم P استفاده می شود فریم P به فریم I و همچنین به بردارهای حرکت یکه زمینه پشتی و حرکت کامیون را توصیف می کند، اشاره می کند. در اینجا نیز همه ”سوراخ هایی“ را که در پس زمینه ایجاد شده اند، می توانید با گروهی از پیکسل های فریم I پر کنید. در این بخش فریم B با بهره گیری از بردارهای حرکتی که به اشیاء در حال حرکت اشاره دارد، ایجاد می شود. درست مانند روش IP حرکت و جابه جایی کامیون بخش های بدون پوششی را در زمینه پشتی مثل یک ”سوراخ“ باقی می گذارد با پر کردن ”سوراخ ها“ توسط گروهی از پیکسل هایی که در فریم I یا P وجود دارند، فریم B کامل می شود.

نرخ های بیتی ثابت

سرعت های بیتی ثابت درجات گوناگونی و کیفیت تصویرها ایجاد می کنند. چرا که برای پیچیدگی تصویرها هیچ کاری جایز نیست. رسانه های گروهی همچون ماهواره و پخش های جهانی برای تجهیزات یانتقالی خود به سرعت های بیتی معینی نیاز دارید پخش زنده، ملاقات و نشست های ماهواره ای و در نهایت بازخوانی ویدیوهایی که فشرده شده اند، همه و همه به طول زمان واقعی برای فشرده سازی پیش از انتقال نیاز دارند.

نرخ های بیتی ثابت برای فشرده سازی تصویرها و زمان واقعی آنها کاربرد دارند، در حالی که سرعت های بیتی گوناگون از انجام این کار عاجز هستند.

پروفایل ها و درجه بندی

با ترکیب ابزارهای B,I و P، به تکنیک های فشرده سازی پیشرفته و تازه ای می رسیم که به پروفایل معروف هستند. بنا به پروفایلی که استفاده می کنیم، کیفیت تصویرها هم تغییر می کنند. پروفایل ها را می توان به درجات کیفیتی تقسیم کرد، البته با توجه به ابزارهای فشرده سازی که استفاده می کنند و پارامترهای فیزیکی ویدیوهای فشرده شده برای مثال اندازه تصویر، وضوح و نرخ بیتی برای بیان کیفیت تصویرها چهار درجه از تعریف محدود (وضوح ویدیویی 4/1) تا تعریف بالا با حدود 1080 خط اسکن وجود دارد. هر یک از این درجه ها استانداردهای خاص خود را نسبت به ورودی ویدیویی دارند. برای مثال ویدیوی Standard Definition یا ویدیوی High Definition.

پروفایل اصلی در سطح اصلی

می توان پروفایل ها و درجه های گوناگونی را با هم ترکیب کرده و هماهنگ ساخت تا گستره متنوعی شامل اندازه های گوناگون تصویرها، سرعت های بیتی و کیفیت کدگذاری را در اختیار گرفت. کارآمدترین آنها معروف به Main Level در Main Profile است (Main Profile. (MP& ML به معنی آن است که از هر یک از فریم های B,I و P می توان برای فشرده سازی استفاده کرد و Main Level بدین معنی است که وضوح تصویر برابر با 480٭720 پیکسل در NTSC است. سیستم های دریافت و ذخیره سازی I,B و P به اندازه ای انعطاف پذیر هستند که MP @ ML می تواند به تنظیم نرخ های بیتی بپردازد. کاهش نرخ بیتی سبب کاهش کیفیت تصویر خواهد شد. البته این در صورتی است که از ابزارهای کدگذاری پیشرفته برای جبران این کار استفاده نشود.

کدگذاری و فشرده سازی ویدیویی

پس از تغییر علایم ویدیویی RGB به داده های رنگدانه ای و روشنایی، بخش رنگدانه ای تصویر را می توان با کمی افت در کیفیت تصویر فشرده کرد. کانال های RGB به روشنایی (Y) و دو کانال رنگی (B-Y و R-Y) تبدیل می شوند.

جدول بالا چگونگی دیجیتالی کردن برنامه را برای ویدیوی4.2.2 نشان می دهد. برای هر چهار پیکسل روی خط اسکن، چهار نمونه دیجیتالی روی کانال روشنایی وجود دارد که تنها دو نمونه برای هر دوکانال رنگ بندی شده برداشته می شود. هر نمونه رنگی دو پیکسل در کنار خود دارد. در نتیجه، هر دو کانال رنگی در نصف وضوح کانال روشنایی، دیجیتالی می شود و داده های موجود برای آن دو کانال را تا پنجاه درصد کاهش می دهد. این کار سبب می شود که همه داده هایی که برای هر فریم ویدیوی مورد نیاز است تا 33% کاهش پیدا کند. نمونه 4.2.0 در نظر دارد کانال های رنگ بندی را یک قدم بیش از 4.2.2 جلو ببرد. اگر برای هر چهار پیکسل، چهار نمونه روشنایی و هیچ نمونه رنگی داشتیم، به نمونه 4.0.0 تبدیل می شد. البته مشخص است که اگر هیچ داده رنگی موجود نبود، تصویر شما سیاه و سفید می شد. اگر خطوط اسکن به صورت یک در میان در 4.2.2 دیجیتالی می شدند و خطوط میان آنها نیز روی4.0.0 قرار می گرفتند، داده های رنگی از 4.2.2 خطوط اسکن به4.0.0 خطوط اسکن متناوب می رسید، هر چند که میزان داده های موردنیاز برای توصیف فریم های ویدیویی کاهش می یافت.

چگونگی عنوان گذاری را یاد بگیریم

آیا می خواهید به کارتان اعتبار دهید؟ چطور است که روی ویدیوهایتان عنوان بگذارید؟ این کار در پریمیر خیلی ساده و راحت صورت می گیرد.

1) در منوی FILE گزینه NEW و سپس TITLE را برگزینید.

2) پنجره جدیدی پدیدار می شود. حال در منوی سمت چپ این پنجره روی T کلیک کنید تا بتوانید در پنجره مربوط به آن نام دلخواه خود را تایپ کنید.

3) حالا تمام کاری که باید انجام دهید ذخیره نام عنوان در بخش Savethetitle است.

در اینجا به نکات بیشتری برای ایجاد عنوانی بهتر اشاره می شود:

برای مشخص سازی سایزی که می خواهید فریم عنوانتان داشته باشد، دیمانسیون ها را در پیکسل ها تایپ کنید. برای مثال 320 افقی (h) یا 240 عمودی (V).

حالت ظاهری:

نسبت ظاهری پیکسل ها را انتخاب کنید تا روی خروجی نهایی ویدیوی شما قرار گیرد.

زمینه پشتی:

روی کادر موردنظر کلیک کنید تا رنگ خاصی برای پس زمینه پروژه خود انتخاب کنید.

اگر می خواهید رنگ زمینه پشتی در پریمیر قابل رویت باشد، Opaque را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Show Safe Titles نیز باعث نمایش محدوده های محافظ حرکت و محافظ عنوان NTSC می شود.

NTSC-Safe Colors را انتخاب کنید تا زمانی که عنوان در حال ارایه شدن است، رنگ های خارج از محدوده NTSC-Safe به صورت خودکار وارد محدوده NTSC-Safe شوند. احتمال اینکه این گزینه رنگ ها را خفه کند وجود دارد. اگر مشغول عنوان گذاری برای تلویزیون های NTSC هستید و این گزینه را انتخاب نکرده اید، احتمال اینکه رنگ های خارج از محدوده NTSC-Safe در خط اسکن تلویزیون ضعیف تر و درهم آمیخته تر جلوه کنند، بیشتر می شود.

نشریه تخصصی هنر و رایانه

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Foot Complaints سه شنبه 17 مرداد 1396 04:17 ب.ظ
Great article, just what I wanted to find.
Foot Issues دوشنبه 16 مرداد 1396 02:22 ب.ظ
This design is steller! You most certainly know how to keep a reader amused.
Between your wit and your videos, I was almost moved to start my
own blog (well, almost...HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had to say,
and more than that, how you presented it. Too cool!
Foot Complaints دوشنبه 16 مرداد 1396 01:11 ب.ظ
Can I simply say what a comfort to find a person that genuinely understands what they're talking about over the
internet. You definitely realize how to bring a
problem to light and make it important. A lot more people need to
read this and understand this side of the story.
I was surprised you're not more popular given that you certainly
have the gift.
hannavaros.wordpress.com یکشنبه 15 مرداد 1396 03:16 ب.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also go to see this web site on regular basis to take
updated from hottest news.
What causes pain in the Achilles tendon? جمعه 13 مرداد 1396 05:43 ب.ظ
Hello my family member! I wish to say that this post is awesome, great written and come with almost all
significant infos. I'd like to look more posts like this
.
Can you lose weight by doing yoga? دوشنبه 9 مرداد 1396 01:36 ب.ظ
Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.

I'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info.

Thanks for the post. I'll certainly comeback.
adenasaadat.blog.fc2.com یکشنبه 8 مرداد 1396 08:01 ب.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also visit this weblog on regular basis to take
updated from hottest reports.
http://kassumbe.hatenablog.com/archive/2015/06/18 شنبه 7 مرداد 1396 08:51 ق.ظ
I was more than happy to uncover this site. I want to to thank you
for ones time for this fantastic read!! I definitely savored every
part of it and I have you saved as a favorite to look at new things
in your website.
What causes painful Achilles tendon? جمعه 6 مرداد 1396 05:51 ب.ظ
Hi there, I would like to subscribe for this weblog to obtain latest updates, so where can i
do it please help out.
foot pain after surgery چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:05 ب.ظ
Thanks for finally writing about >انجام پروژه های مهندسی برق - فشرده سازی تصویر و قطعه بندی <Liked it!
shantellepattie.hatenablog.com جمعه 26 خرداد 1396 10:56 ب.ظ
Excellent way of explaining, and pleasant paragraph to take data concerning my
presentation topic, which i am going to deliver
in school.
americahartly.soup.io جمعه 12 خرداد 1396 07:13 ب.ظ
What's up, yes this article is in fact pleasant and I have learned lot of things from it regarding blogging.
thanks.
frankieboehnlein.blogas.lt شنبه 30 اردیبهشت 1396 04:20 ق.ظ
Peculiar article, exactly what I was looking for.
BHW چهارشنبه 30 فروردین 1396 09:20 ق.ظ
Great information. Lucky me I ran across your website by chance
(stumbleupon). I have book marked it for later!
BHW چهارشنبه 23 فروردین 1396 11:30 ب.ظ
I'm more than happy to find this great site. I wanted
to thank you for your time for this fantastic
read!! I definitely enjoyed every little bit
of it and i also have you saved as a favorite to check
out new information on your website.
manicure شنبه 19 فروردین 1396 02:58 ق.ظ
It's amazing in support of me to have a web site, which is beneficial for my experience.
thanks admin
manicure سه شنبه 15 فروردین 1396 09:53 ق.ظ
Thank you for every other informative blog. The place else may just I am getting that type of information written in such
a perfect means? I have a mission that I'm simply now running on,
and I've been at the look out for such info.
manicure دوشنبه 14 فروردین 1396 10:17 ب.ظ
Quality articles is the important to invite the viewers to pay a visit
the site, that's what this site is providing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :